Ik wil in een hofje wonen

Om in aanmerking te komen voor een woning in een van de negen hofjes van de Stichting Zeven Leidse Hofjes, in Het Coninckshof of Het Hofje van Samuel de Zee dient u aan de volgende objectieve criteria te voldoen:

• Eenpersoonshuishouding
  • Leeftijdsgrens: vanaf 30 jaar
  • Binding met Leiden
  • Nederlands paspoort, dan wel een geldige verblijfstitel
  • Geen huisdieren

Voor de sociale huurwoningen van de stichtingen geldt daarnaast:

• Inkomen niet hoger dan € 44.035  per jaar voor eenpersoonshuishoudens  (huurprijs tot € 808,06** per maand i.h.k.v. passend toewijzen)
  • Inkomen voor vrije sector woningen niet hoger dan € 55.486

Bij uw aanmelding zal een motivatie om in een hofjeswoning te willen wonen worden gevraagd, en ook wat uw binding met Leiden is.

* https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning-zoeken/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-een-sociale-huurwoning

** Huurliberalisatiegrens in 2023

Op dit moment is de wachtlijst vol, als er weer ruimte vrij komt, kunt u kunt uw aanvraag voor een hofjeswoning indienen bij de beheersorganisatie van de stichtingen Goudkuil Bouwmanagement B.V.

Inschrijving op de wachtlijst kost € 7,50 per jaar.

Goudkuil beoordeelt de binnengekomen aanvragen op basis van de genoemde objectieve criteria. Als hieraan is voldaan, komt u op een wachtlijst van maximaal 100 personen (per jaar komen er ongeveer 10 woningen vrij). Indien nodig overlegt Goudkuil met het bestuur over mogelijke kandidaten. Het bestuur behoudt zich het recht voor om daar waar zij dat nodig acht af te wijken van de door Goudkuil voorgestelde toewijzing.

Komt u in aanmerking en is/komt er een woning vrij, dan zal Goudkuil u uitnodigen voor een bezichtiging. Daarbij wordt de volgorde van de wachtlijst gehanteerd (wie er het langst opstaat). Als u twee keer een aangeboden woning geweigerd hebt, vervalt uw plaats op de wachtlijst.