Historie stichting Coninckshof

In mei 2019 zijn de statuten van de Stichting Coninckshof gewijzigd. Om meerdere redenen bleek een statutenwijziging noodzakelijk; zo bestond de Hervormde Diaconie allang niet meer, doordat de Hervormde Gemeente Leiden in 2007 opging in de Protestantse gemeente Leiden. Ook waren de regels waaraan de Stichting Coninckshof als kerkelijke diaconale organisatie gehouden was, niet meer van deze tijd. Dat geldt eveneens voor de regels waaraan bewoners en bestuursleden zich volgens de statuten zouden moeten houden, ook die waren niet meer van ‘Anno nu’. Het werd tijd om de banden met de Diaconie losser te maken.

In goed onderling overleg tussen het College van Diakenen van de Protestantse gemeente Leiden en het bestuur van de Stichting Coninckshof, met instemming van de betrokken organen, werd daarom besloten de Stichting Coninckshof (samen met de Stichting Hofjes Diaconie) geheel te verzelfstandigen door haar los te knippen van de Diaconie van de Hervormde Gemeente Leiden.