Historie van het Coninckshof

Caecilia Coninck was een geboren en getogen Amsterdamse, maar had een sterke binding met  Leiden – de stad van haar moeder. Na haar overlijden bleek zij 50.000 gulden bestemd te hebben voor het bouwen van een hofje onder leiding van de Nederduits Gereformeerde Gemeente. Stadsbouwmeester Dirk van der Boon nam in 1773 de bouw op zich en in 1777 werd het hofje met zes woningen in gebruik genomen. Het toenmalige Coninckshof staat gedeeltelijk op de grond van het voormalige Sint Ursulaklooster.

De bedoelingen van Caecilia Coninck voor de stichting van een hofje blijken uit de eerste regels van het gedicht van regent Cornelis Hoogeveen dat hij bij de ingebruikneming voordroeg:

"Coninck in haar ziel bewoogen

Met veramden Burgerstand,

Droogt met heure milde hand

Weeuwen traenen, vrijsters oogen,

Daer zij haar, in tegenspoed

Voor gebrek en armoê hoedt”.

Volgens de toenmalige statuten was het hofje alleen voor vrouwen bedoeld, een regel die tot in 2019 van kracht bleef.

In de loop van de jaren werd het hofje met meerdere legaten bedacht, die voor uitbreidingen werden aangewend. De laatste vond plaats in 1988 en vanaf dat jaar telt het hof twaalf woningen, de woonruimte die in het portgebouw is opgenomen niet meegerekend.

In 2018 trof het bestuur in nauwelijks zichtbare, afgesloten kasten een ‘verborgen schat’: een grote hoeveelheid archiefmateriaal, waaronder de akte van 3 mei 1758 waarin Caecilia Coninck de 50.000 gulden aan de Nederduits Gereformeerde Gemeente van Leiden schonk, voor het stichten van een hof dat haar naam zou dragen. Het bestuur van de Stichting Coninckshof heeft het archief in bruikleen overgedragen aan Erfgoed Leiden en Omstreken (ELO) waar het is geïnventariseerd en veilig en onder de juiste klimatologische omstandigheden wordt bewaard. Het is een rijke bron van informatie, beschikbaar voor elke belangstellende, van de  geïnteresseerde leek, tot de wetenschappelijke onderzoeker. Zo blijft een waardevol stuk erfgoed, onlosmakelijk behorend bij het Coninckshof, voor de toekomst bewaard!

Overdracht archief Coninckshof aan Erfgoed Leiden e.o. (ELO) 18 april 2018